*

Jenkan tahti

He tietävät, mitä ostin viime viikolla

  • Tällä viikolla minulle tarjotaan lasten ksylitolipastilleja. Kuva: Uusi Suomi
    Tällä viikolla minulle tarjotaan lasten ksylitolipastilleja. Kuva: Uusi Suomi

Olen nyt muutamien kuukausien ajan käyttänyt kahden suurimman kauppaketjumme älypuhelinsovelluksia, S-mobiilia ja K-ruokaa.

 

Molemmat tarjoavat kuponkityyppisiä etuja asiakkaille. Näissä tarjouksissa on kuitenkin selvä ero: Keskon kohdennus toimii huomattavasti paremmin kuin S-ryhmän.

 

Uusi Suomi kertoi huhtikuussa 2016 etenkin Keskon suunnittelevan uudistuksia Plussa-järjestelmäänsä. Sekä Plussa että S-etukortti menevät entistäkin vahvemmin mobiiliin.

 

Tässä muutamien kuukausien aikana, kun olen molempia älypuhelinsovelluksia käyttänyt, ero tarjousten tarkoituksenmukaisuudessa on ollut selvä. Keskon, minun tapauksessani K-citymarketin ”henkilökohtaisiksi” mainostetut tarjoukset olen kokenut huomattavasti hyödyllisemmiksi kuin S-ryhmän mobiilikupongit.

 

Koska olen pienten lasten äiti, Kesko on tarjonnut minulle esimerkiksi vaippoja ihan hyvällä alennuksella. Nyt tarjouksessa olisivat lasten ksylitolipastillit. Niin, ja piimä – taisimme ostaa sitä viime kerralla taas pitkän tauon jälkeen.

 

S-ryhmän kuponkietuja en ole tainnut käyttää kertaakaan. Ne ovat olleet yleisluontoisia tarjouksia, useimmiten S-marketiin tai Alepaan, kun itse asioin näitä ketjuja useammin Prismassa.

 

Olen kokenut K-plussan tarjoukset sen verran merkittäviksi, että olen muutaman kerran asioinut niiden takia K-citymarketissa Prisman sijaan.

 

Kohdennettu markkinointi herättää välillä voimakkaitakin tunteita. Kauppaostosten suhteen minua ei haittaa yhtään, että kauppa ”vakoilee” ostoksiani – nyt se tapahtuu avoimesti ja saan siitä itsekin hyötyä.

 

Kauppaketjuillehan kerääntyy valtavasti tietoja asiakkaista näiden etukorttien kautta joka tapauksessa. Puhumattakaan siitä, miten Google tai Facebook meitä ”vakoilevat”.

 

Kuluttajaliitto muuten ärähti heinäkuussa S-ryhmän aikeista alkaa seurata ja tallentaa entistä tarkemmin kanta-asiakkaidensa ostoja ilman, että kanta-asiakas voisi sen kieltää. S-ryhmä kertoi sittemmin antavansa asiakkaan päättää, saako ostotietoja hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa.

 

Ehkä jatkossa S-ryhmän tarjoukset paranevat. Kun hekin saavat tietää, mitä ostin viime viikolla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Työmatkani varrella käytin yhtä K-kauppaa, joka tarjosi minulle jo reilu vuosi sitten 'täsmätarjouksia' tuotteista, joita olin ostanut aiemmin. Sittemmin tarjonta on loppunut, en tiedä miksi.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Ehkä se oli joku pilottijuttu...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Ihmettelen monen muun tuttuni lailla ihmisten kauhistelua siitä, että kaupat tietävät mitä he ostavat. Onko se joku erikoinen salaisuus, vai mistä kenkä puristaa? Minulle ainakin on ihan sama, vaikka julkaisisivat ostoslistani Hesarin etusivulla - niin tylsän samanlaisia ne taitavat olla kuten niin monen muunkin suomalaisen:)

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Hehe :) Ajattelin, että olen jotenkin vastarannan kiiski kun en näe tuossa tietojen keruussa isoa ongelmaa, mutta täällähän on montakin samanmielistä.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Jep, ei ole minuakaan haitannut K-ryhmän etukorttiostosten kyttäily. Nykyisin jopa seuraan sähköpostiani huomattavasti useammin, kun kolme kauppaa, joissa yleensä käyn lähettävät tarjouksiaan. Itse asiassa ole jopa "otettu", kun muistavat nöyrää persoonaani moisella. Eli en ole kokenut tätä yksityisyyteni loukkauksena. Jotkut voivat niin tosin asian nähdä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Mielestäni ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus valita antaako tiedot ostoksistaan kaupalle. Se mitä kukakin milloinkin ostaa on yksityisasia, eikä kuulu kenellekään. Lakiin pitäisi kirjata, ettei plussa- tai bonuskorteilla saa antaa alennuksia, ilman että alennukset saa ilman korttiakin.

Täytyy aina myös muistaa, että sinä asiakkaana itse aina maksat jokaisen henkilön palkan ostoksissasi, joka tutkii ja tarkkailee ostoksiasi. Ei kauppa näitä henkilöitä omista voitoistaan maksa, vaan siinä maksat valvonnastasi. Saksalainen Lidl on hinnoiltaan ylivoimaisesti halvempi verrattuna S ja K-ketjuun, koska siiellä ei vastaavaa valvontajärjestelmää ole, siellä hinnat ovat samat kaikille, ilman syrjintää.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Se on toki totta, että asiakkaathan ne nuo etukorttijärjestelmät maksavat.

Jukka Laine

Tämä on vasta alkua kun digitalisaatio pääsee vauhtiin ja tekoäly kehittyy johtamaam meitä yhdessä skenaariossa, niin robotti kaupan kassalla ei myy makkaraa jos suonet tukossa tai liiaksi ostanut vinkkua ja maksa-arvot koholla. Hei,jätäs ripsari hyllyyn, elät yli varojesi ja taas pihviä, maapallo ei kuule ihminen kestä liiallista lihansyöntiä. Vaihda ötökkäpihviin.

Kuulostaa yhtä mahdottomalle kuin muutama vuosikymmen sitten, jos joku sanoi että puhelin kädessä voi kävellä pitkin metsiä tai robottiauto alkaa hoitaa kuljetuksia.

On heitä joiden mielestä digitalisaatio lopahti jo. Mutta kehitys ei näytä pysähtyvän vaan uusia teknologioita tulee ja tekoäly alkaa lopulta kehittää itseään. Osaako ihmiskunta hyödyntää tilanteen vai alammeko sotia toisia hengiltä. Joka tapauksessa kehitys on jo käynnistynyt kohti äly-yhteiskuntaa. Hyvässä skenaariossa se parantaa ihmisen elämää, pahimmassa tekee meistä orjia.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Aina minä kaupan kassalla paljastan, mitä ostan. Rahaakin ostoksistani maksan. Hienoa, jos kauppa myös parantaa palvelluaan seuraamalla mitä ostan. Huolta tämä ei tuo minulle lainkaan.
Oikeasti minua sen sijaan huolettavat amerikkalaisten hakukone- ja somefirmojen tiedonkeruut.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Juuri S ja K ovat tappaneet maastamme tuhansia yksityisiä kivijalkakauppoja ja lukemattomia työpaikkoja. Muualla unionissa vastaavaa ei ole tapahtunut.

Sinänsä ei kiinnosta seuraako kauppa ostoksiani vai ei. Etukortteja en käytä ja uskon että hyvistä tarjouksista huolimatta kotimaiset ketjut maksattavat ne vaikkapa alkutuottajilla. Siinä kansalaiset laitetaan syömään toistensa pöydistä.

Saksalainen kilpailija joka myy myös Suomessa tuotettua tavaraa on mielestäni erittäin tervetullut ja lisää ulkomaista kilpailua ei ole pahitteeksi. Voi vain kuvitella kuinka paljon nämä kotimaiset kartellimme rahastaisivat lisää jos sellaista kilpailijaa ei olisi.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Lisää kilpailua päivittäistavarakauppaan, sitä kannatan minäkin.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Vakuutusyhtiöiden luulisi olevan kiinnostuneita siitä, mitä ihmiset kuluttavat. Vakuutuksen hintalappua olisi järkeä korottaa, jos ostoskorista löytyy olutta, savukkeita, makeisia tai prosessoitua ruokaa. Samoin lääkeyhtiöitä. Työnantajia taas voi kiinnostaa se, onko joku nainen mahdollisesti raskaana tai ehkä lähitulevaisuudessa hankkiutumassa. Varmaan se oluen kulutuksen määrä myös olisi kiinnostavaa noin tuottavuutta ajatelleen. Rekrytointitilanteessa olisi todennäköisesti rahan arvoista hyötyä tietää työnhakijan elintavoista.

Mahdetaankohan noita suomalaisten ostostietoja muuten säilyttää Suomessa, EU:ssa vai EU:n ulkopuolella? Kenellä mahdollisesti on pääsy noihin tietoihin?

Toimituksen poiminnat